Bij ons op de KWS werken we met een sterk fundament: een veilige, stimulerende omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dankzij de inzet van ons hele team, de betrokkenheid van ouders, en de motivatie van de kinderen, behalen we goede resultaten. We zijn trots op de groei die ieder kind doormaakt, waarbij we altijd oog houden voor zowel de leerprestaties als het welzijn van de kinderen. Door een combinatie van persoonlijke aandacht en doelgerichte lessen, leggen we samen een stevige basis voor de toekomst.
We creëren een rijke en uitnodigende leesomgeving voor de kinderen, waarin we veel aandacht besteden aan zowel het leesaanbod als de manier waarop ze het verwerken. In de middenbouw werken we met een groepsdoorbroken leescircuit, waarbij leerlingen samen op verschillende manieren aan hun leesvaardigheid werken. In de bovenbouw ligt de focus op het begrijpen en verwerken van diverse soorten teksten. Vanaf groep 3 gebruiken we de digitale software van Veilig Leren Lezen, zodat de kinderen de geleerde letters, woorden en zinnen op een speelse manier kunnen oefenen. Dit zorgt ervoor dat ze met plezier nieuwe woorden leren. Daarnaast lezen we door de hele school voor of samen met de kinderen, om zo het leesplezier te stimuleren.
Naast de rekeninstructies volgens de EDI-methode (Expliciete Directe Instructie) werken de kinderen niet alleen met een wasbordje of uitwerkblad. Vanaf de tweede helft van groep 3 gebruiken we ook de rekensoftware van Gynzy. Deze software geeft directe feedback, zodat kinderen meteen kunnen leren van hun fouten. Het programma past zich automatisch aan het niveau van je kind aan, waardoor het altijd uitdagend en passend blijft. Op deze manier bieden we onderwijs op maat en zorgen we ervoor dat elk kind op zijn eigen tempo verder kan groeien.
In de hogere groepen leren de kinderen niet alleen hoe ze een werkstuk moeten maken, maar ook hoe ze dit effectief kunnen presenteren, zowel op het Chromebook als op papier. Ze ontwikkelen belangrijke vaardigheden zoals onderzoeksvaardigheden, creatief schrijven en het structureren van informatie.
Vanaf de eerste schooldag maken we kinderen wegwijs in het gebruik van technologie, met extra aandacht voor bewust en veilig online gedrag. We leren hen bijvoorbeeld hoe ze verstandig met sociale media om kunnen gaan en hun eigen privacy kunnen beschermen. Ook helpen we kinderen om op een slimme en vooral veilige manier informatie te zoeken op internet en begrijpen ze al snel dat hun wachtwoord (in de onderbouw een plaatje) iets is om voor zichzelf te houden.
Bij ons op school geven we vanaf groep 1 tot en met 8 Engels met de lesmethode Blink Engels. Muziek staat centraal in deze methode en stimuleert de kinderen om in beweging te komen. Het helpt hen om over hun drempelangst heen te stappen, waardoor ze zich vrijer voelen om te praten en schrijven in een nieuwe taal.
Elk jaar kiezen we nieuwe, actuele songs die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen, met input van zowel de leerlingen als de leerkrachten. Zij weten immers het beste welke nummers leuk zijn en aanspreken. Bij elke song onderzoeken we de meest geschikte invalshoek voor de les, of het nu gaat om de artiest, de songtekst of de videoclip. We koppelen deze elementen aan concrete leerdoelen, zodat de leerlingen op verschillende manieren oefenen met nieuwe woorden en zinnen. Zo komen alle vaardigheden aan bod: luisteren, lezen, spreken, schrijven én natuurlijk zingen.